| František Bílek (1872-1941) Otokar Březina (1868-1929) Jaroslav Durych (1886-1962) Josef Florian (1873-1941) Marie Rosa Junová (1917-2001) Bohumil Malina Ptáček (1906-1976) Jan Amos Verner (1909-1962) Eliška Wiesenbergerová (1869-1918) | 
| František Bílek | 
| (1872-1941) | 
| Sochař, grafik, architekt. Od počátku devadesátých let razil cestu 
		novému pojetí sochařství, které mělo být svým mystickým prožitkem skutečnosti protiváhou monumentálnímu 
		dílu Myslbekovu. Ve svém  složitém uměleckém  vývoji byl ovlivněn osobními i uměleckými vztahy
		k J. Zeyerovi a O. Březinovi. Významnou součást jeho díla tvoří grafika, 
		především dřevoryt a dřevořez. K jeho nejznámějším dílům patří oltář v chrámu sv. Víta. | 
| Otokar Březina | 
| (1868-1929) | 
| Básník, esejista. Březinovo básnické dílo spolu s dvěma soubory 
		esejů představuje jak myšlenkově, tak tvarově vrchol českého a evropského literárního symbolismu. | 
| Jaroslav Durych | 
| (2. 12. 1886 v Hradci Králové - 7. 4. 1962 v Praze) | 
| Romanopisec, básník, dramatik a esejista. Zakladatel časopisů Rozmach a Akord. Počátky přátelství s Jakubem Demlem sahají až do října roku 1906. Deml byl tehdy spolupracovníkem vydavatelství Studium ve Staré Říši na Moravě a Durych studentem lékařství. Již v té době se objevují první neshody, ale k rozpadu přátelství dochází až mnohem později, po vydání Mého svědectví o Otokaru Březinovi. Deml žárlil i na Durychovy nemalé úspěchy literární, zvláště v době po vydání románu Bloudění. Snažil se tyto úspěchy ironicky zlehčovat („Durychovo poutní zboží"), ale i v břitkých polemikách měl v Durychovi zdatného soupeře. více o J. Durychovi - výběr z básní, foto, stručný životopis | 
| Josef Florian | 
| (9. 2. 1873 ve Staré Říši - 29. 12. 1941 ve Staré Říši) | 
| Vydavatel, překladatel a kritik ve Staré Říši na Moravě. 
		Založil vyd. Studium, později Dobré dílo. Deml byl v letech 1903-1910 spolupracovníkem Josefa Floriana a delší čas žil ve Staré Říši. 
		Po Demlově odchodu následovaly spory v tisku i před soudem. K úplnému obnovení přátelství už nikdy nedošlo, 
		ale v období mezi lety 1928-1935 byly vztahy mezi oběma „rivaly" poměrně korektní. V korespondenci, 
		především z let třicátých, je vedle oboustranné dobré vůle ke shodě patrno i jisté napětí. 
		Demlova témata k novému dialogu (problém, zda má být na Březinově hrobě kříž,
		ohlasy na Mé svědectví o Otakaru Březinovi) byla úzce osobní a zajímavá je spíše Florianova laskavě humorná, umírněná
		reakce. V druhé polovině let třicátých byl příměří konec a nastaly spory, hádky, polemiky a vzájemné osočování, ale již jen
		prostřednictvím publikací, které měly obě strany k tomu účelu (nebo, chceme-li: i k tomu účelu) k dispozici. | 
| Marie Rosa Junová-Vodičková | 
| (18. 3. 1917 Březové Hory - 27. 3. 2001 Šternberk) | 
| V letech 1935-1948 blízká spolupracovnice Jakuba Demla a vydavatelka jeho díla. 
		Pod dohledem Jakuba Demla napsala i celou řadu polemických článků do Šlépějí („do nichž se Básníkovi nechtělo"), 
		ilustrovala několik drobnějších knih. V roce 1956 se provdala za literárního kritika Timothea Vodičku a v roce
		1959 se přestěhovala z Tasova za manželem do Olomouce. více o Marii Rose Junové v práci Motiv ženy v díle Jakuba Demla | 
| Bohumil Malina Ptáček | 
| (1906-1976 ve Velkém Meziříčí) | 
| Spisovatel, básník, středoškolský profesor ve Velkém Meziříčí. 
		Když Jakub Deml po smrti O. Březiny vyslovil jednu ze svých protirepublikánských a protimasarykovských 
		přednášek, byl právě B. M. Ptáčkem udán, pohnán k soudu podle zákona na ochranu republiky a urážky hlavy státu. 
		Deml ještě v roce 1929 vydal Šlépěje XII, v nichž píše: „Jest celkem vedlejší, že tyto temné, 
		anonymní mocnosti nastrčily si na to své protiřímské, československé, bezvěrecké rahýnko koště v podobě
		slepého mládence, neboť kdykoli jde Kristus do zahrady getsemanské se modlit, vždycky se najde nějaký blbec, 
		který tam přivede celníky a jehož mzdou je oprátka a vyhřeznuté břicho, pane Ptáčku..." Později se B. M. Ptáček s básníkem spřátelil a několikrát ho v Tasově navštívil. V Zapomenutém světle se z B. M. Ptáčka stane hlavní postava či spíše symbol, způsob oslovení. | 
| Jan Amos Verner | 
| (1909-1962) | 
| V letech 1932-1936 básníkův nejbližší přítel, „sekretář", vydavatel 
		a v pravém slova smyslu - důvěrník. Jakub Deml mu dal přezdívku Skautík a takto ho oslovoval v dopisech, 
		ale i v nejednom knižně vydaném textu. V roce 1939 se oženil s Boženou Brtvovou (1910-1996). Později se J. A. Verner stal farářem církve českobratrské evangelické. | 
| Eliška Wiesenbergerová | 
| (26. 5. 1868 Točník - 13. 3. 1918 Žebrák) | 
| Žena továrníka ze Žebráku v Čechách. Továrník Wiesenberger poskytuje své ženě 
		kvůli jejímu špatnému tělesnému i duševnímu zdravotnímu stavu veškeré možnosti rozptýlit se knihami a hudbou. 
		Paní Eliška se stává nejštědřejší Demlovou mecenáškou. V létě 1913 je hostem manželů Wiesenbergerových v Žebráku. Pobyt končí skandálem. Ještě téhož roku byla Eliška Wiesenbergerová převezena z bubenečského sanatoria do domácího vězení v Žebráku. Byla již před tím dána pod kuratelu, nedisponuje tedy svým majetkem (a nemůže tedy Demlovi v nesnázích nijak ulehčit); muž jí dává jen malé kapesné. Eliška Wiesenbergerová umírá 13. března 1918 v Žebráku v Čechách na tuberkuklózu, Deml být na pohřbu nesmí. více o Elišce Wiesenbergerové v práci Motiv ženy v díle Jakuba Demla více o Elišce Wiesenbergerové na webu Ladislava Rektorise | 

